Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Turandot – nieukończona opera w trzech aktach Giacoma Pucciniego - retransmisja

Utworzono dnia 19.03.2019

"Turandot" Giacomo Pucciniego (1858–1924)

Libretto: Giuseppe Adami i Renato Simoni
Retransmisja z The Metropolitan Opera w Nowym Jorku.

Data projekcji kinowej: 7. kwietnia 2019 r. godz. 17.00

bilety: https://s10.systembiletowy.pl/tok/

Metropolitan Opera (potocznie The Met) – teatr operowy w Nowym Jorku, pierwotnie (od powstania do 1966 roku) znajdujący się w gmachu przy Broadwayu, pomiędzy 39. a 40. ulicą.

 

 

Spektakl zarejestrowany podczas transmisji HD Live: 30 stycznia 2016.



KOMPOZYTOR Giacomo Puccini

LIBRETTO Giuseppe Adami i Renato Simoni

REŻYSERIA Franco Zeffirelli

SCENOGRAFIA Franco Zeffirelli

KOSTIUMY Anna Anni i Dada Saligeri

ŚWIATŁO Gil Wechsler

CHOREOGRAFIA Chiang Ching

DYRYGENT Paolo Carignani

 

OBSADA

Turandot Nina Stemme

Liu Anita Hartig

Kalaf Marco Berti

Timur Aleksander Tsymbaluk

Soliści, chór, orkiestra The Metropolitan Opera


PREMIERA TEJ INSCENIZACJI 12 marca 1987


Opis:

Inscenizację „Turandot” przygotowaną dla Met przez Franca Zeffirellego już dawno okrzyknięto wizytówką nowojorskiej sceny. Sławny reżyser zaprojektował także prawdziwie baśniową scenografię, która nieustannie zachwyca widownię. Pracę nad „Turandot” przerwała kompozytorowi śmierć, lecz dzięki staraniom legendarnego dyrygenta Artura Toscaniniego opera została dokończona – finałowy duet księcia Kalafa i tytułowej księżniczki dopisał Franco Alfano. Partytura Pucciniego obfituje w wielkie przeboje muzyki operowej; każdy zna choćby słynną arię Kalafa „Nessun dorma”. Jednak największe wymagania stawia wykonawczyni roli tytułowej: na premierze śpiewała ją Rosa Raisa, urodzona jako Róża Burchstein w Białymstoku, która ponoć straciła po tym występie głos. Nie grozi to Ninie Stemme, wykonującej z powodzeniem wielkie partie dramatyczne na największych scenach świata.



TREŚĆ OPERY

 

Akt pierwszy

 

Przed pałacem cesarskim w Peki­nie. Mandaryn czyta obwieszcze­nie: każdy książę, który pragnie poślubić księżniczkę Turandot musi odpowiedzieć na trzy za­gadki. Jeśli mu się nie uda, zosta­nie ścięty. Najnowszy konkurent, książę Persji, zostanie stracony o wschodzie księżyca. Wśród zgro­madzonego tłumu jest niewolnica Li, opiekująca się starcem i młody Kalaf, który w starym człowieku rozpoznaje swego zaginionego ojca. To Timur, pokonany król Tartarów. Po klęsce tylko Li po­została mu wierna, a gdy Kalaf pyta ją dlaczego, Li odpowiada, że kiedyś Kalaf raz uśmiechnął się do niej.

Książę Persji jest prowadzony na stracenie. Tłum wywołuje z pa­łacu księżniczkę Turandot i prosi o ułaskawienie skazańca. Księż­niczka rozkazuje wykonać egze­kucję. Ku przerażeniu Li i Timu­ra Kalaf, olśniony niedosiężnym pięknem księżniczki, postanawia ją zdobyć. Trzech ministrów Ping, Pang i Pong starają się zniechę­cić młodzieńca, ale on jest nie­wzruszony. Pociesza płaczącą Li i uderza w gong oznajmiając, że przybył nowy konkurent do ręki Turandot.

 

Przerwa

 

Akt drugi

 

Ping, Pang i Pong w zaciszu swych komnat lamentują nad upadkiem kraju pod krwawym panowaniem Turandot. Ministrowie mają na­dzieję, że miłość wreszcie znaj­dzie drogę do serca księżniczki i je odmieni. Marzą o spokojnym życiu z dala od dworu. Wrzawa na zewnątrz zmusza ich do powrotu do rzeczywistości.

Kalaf staje przed tronem ce­sarza. Władca stara się namówić go, aby zrezygnował z próby od­gadnięcia trzech zagadek, ale Kalaf jest nieugięty. Pojawia się księżniczka Turandot. Opowiada historię swej babki, księżniczki Lou-Ling, która została porwa­na i zabita przez obcego księcia podczas podboju. Chcąc pomścić los babki, Turandot postanowiła, że żaden mężczyzna nigdy jej nie posiądzie.

Księżniczka zadaje pierwszą za­gadkę: Co rodzi się każdej nocy i umiera każdego poranka? „Na­dzieja” – poprawnie odpowiada Kalaf. Druga zagadka brzmi: Co błyska czerwono i ciepłe jest jak płomień, ale nie jest płomieniem? „Krew” – Kalaf zgaduje po raz drugi. Wstrząśnięta Turandot za­daje trzecią zagadkę: Co jest jak lód, ale pali jak ogień? Kalaf tryumfalnie odpowiada: To Tu­randot! Tłum wybucha radością, a księżniczka na próżno błaga ojca, aby nie oddawał jej obcemu. Kalaf proponuje Turandot własną zagadkę: jeśli księżniczka do rana pozna jego imię, on dobrowolnie pójdzie na śmierć.

 

Przerwa

 

Akt trzeci

 

W nocy w ogrodach cesarskich, Kalaf słyszy obwieszczenie: pod karą śmierci nikt w Pekinie nie ma prawa spać, dokąd Turandot nie pozna imienia cudzoziemca. Kalaf jest pewny swojego zwy­cięstwa, ale Ping, Pang i Pong próbują go przekupić, aby opu­ścił miasto. Straże na rozkaz księżniczki chwytają Li i Timura. Gdy nadchodzi księżniczka i każe przesłuchać Timura, Li mówi, że tylko ona zna imię cudzoziemca, ale nie wyzna go nawet pod groźbą śmierci. Dziewczyna jest poddana torturom, ale milczy. Będąc pod wrażeniem jej od­wagi, Turandot pyta Li, jaka jest tego tajemnica. To miłość – odpowiada Li. Kiedy żołnierze wznawiają tortury, Li chwyta sztylet i zabija się.

Turandot pozostaje sama oczekując na spotkanie z Ka­lafem. Młodzieniec całuje ją. Księżniczka po raz pierwszy czuje coś w sercu i płacze. Kalaf, pewien wygranej, wyjawia jej swoje imię, oddając życie w ręce księżniczki. Turandot prowadzi Kalafa przed tron cesarza. Mówi, że poznała imię cudzoziemca: brzmi ono Miłość.


Kalendarium

Rok wcześniej Miesiąc wcześniej
Czerwiec 2019
Miesiąc później Rok później
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Gminny Ośrodek Kultury

ul. J. Stępkowskiego 17
05-555 Tarczyn
Tel. 22 715 79 62
Dyrektor: Alfred Kohn
e-mail: tarpol4@wp.pl

urząd miejski tarczyn

półmaraton Tarczyn

 

mbc logo

itv piaseczno logo

logo warsztaty fotografii cyfrowej